سایت در حال بروزرسانی می باشد. بزودی با شما خواهیم بود.
Visual-literacy

ترکیب بندی و مبانی سواد بصری 1 – مقدمه

در دنیای امروز که مقادیر روز افزون و قابل توجهی خبر و پیام درسطح جهان از راههایی به غیر از زبان و گفتار به صورت تصویر ( عکس، فیلم و علایم گرافیکی) نقل و پراکنده می شود، ایجاب میکند نکاتی را در مورد فهم بیشتر و بهتر از اخبار، ترکیب بندی و پیامهای بصری بدانیم.

ما برای بهتر دیدن نیازمند چیزی فراتر از مهارت در یادگیری زبان هستیم، دیدن تصویر و شرکت در فرآیند سازماندهی آن، عملی خلاقه است.

مبانی سواد بصری و ترکیب بندی

باید در زبان تصویری از حد موهبت طبیعی توانایی دیدنِ تشخیص بصری خود فراتر رویم. امروزه آموختن اصول و عناصر اولیه ی بصری امری واجب است. به این ترتیب، درست دیدن و درست استفاده کردن از تصویر و پیامهای بصری به طور کلی، فنی است که باید قدم به قدم فراگرفته شود.

البته به ضرورت این فراگیری منجر به تبدیل انسان به یک هنرمند نمی شود ولی با این وصف، لزوم آن در زمان حاضر روز به روز برای عده ی بیشتری مطرح می شود.

نکات مهمی که می توان آنها را نکات برجسته ی دستور زبان بصری و ترکیب بندی نامید عبارتند از:

– عناصر اولیه بصری( نقطه، خط، شکل، رنگ، جهت و..)

– ترکیب بندی یا کمپوزیسیون شیوه های ایجاد پیام بصری( شبیه سازی، رمز، انتزاع و…)

– و در آخر، فنون یا تکنیکهای بصری و شناخت سبک های گوناگون.

امروز، نیروی فرهنگی و جهانی سینما، عکاسی و تلویزیون که همگی متشکل از تصویر هستند، ضرورت آموزش سواد بصری را شدت بخشیده اند. این آموزش، هم برای سازندگان ارتباط بصری لازم است و هم برای بینندگان آنها.

موهولی ناگی ( مولی نی) (Moholy- Nagy ) استاد عالی باهاوس(Bau-Haus ) در سال 1935 در این باره چنین اظهار نظر کرده است:

در آینده، بی سواد فقط کسی نیست که قلم را نمی شناسد، بلکه کسی که دستگاه عکاسی را نمی شناسد نیز بی سواد محسوب می گردد!

این مطالب گام بسیار کوچکی در شناخت این راه عظیم است.

سرآغاز:

هر نقش یا طرح یا تصویری به هر صورت، متشکل از یک سلسله عناصر تصویری اولیه است. منظور عناصری مانند کاغذ، رنگ، فیلم و … نیست.

عناصر اولیه ی بصری محدود و معین هستند: نقطه، خط، شکل، جهت، سایه – روشن یا رنگمایه، رنگ، بافت، بُعد، مقایس و حرکت.

این عناصر ماده ی خام تمام اخبار بصری هستند و به شکلهای مختلف با هم ترکیب و تلفیق می شوند. انتخاب این عناصر و نوع بکارگیری آنها و طرز تلفیق با یکدیگر است که کلیت کادر را می سازد.

برای آنکه به فهم و تحلیلی از کل بیان بصری برسیم، بهتر است اول عناصر بصری را جداگانه بررسی کنیم تا به کیفیات آنها بهتر پی ببریم.

با جعبه جادو همراه باشید. این مطلب ادامه دارد…

 

برای مطالعه و یادگیری کامل مبحث ترکیب بندی به لینک زیر مراجعه نمایید.

آموزش ترکیب بندی تصویر

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟