سایت در حال بروزرسانی می باشد. بزودی با شما خواهیم بود.

جهان سینما در شوک مرگ «استن لی»

  • نویسنده: جعبه جادو
  • 09 آذر 1397

بانی فیلم: فزون تر از یک هفته بعد از مرگ استن لی، هالیوود و جامعه سینمایی غرب هنوز در حالت شوک بسر می برد و افسوس فقدان مردی را می خورد که دنیای کمیک استریپ ها بدون او هرگز کامل نمی شد و هر چند امثال ایرون من، «چهار شگفت انگیز»، «اسپایدرمن»، «Dare devil» و «مردان ایکس» را بدون وی نیز می داشتیم اما با هنر غیرقابل انکار استن لی بود که آنها پررونق تر شدند و به چیزی تبدیل گشتند که سال ها است می بینیم.

استن لی با کمک هنرمندانی چون جک کربی و استیو دیتکو و با خلق ابرقهرمانان خیالی ای که نام شان آمد، فیلم های کمیک بوکی را به صدر آثار پرفروش سینمای جهان رساند و کاری کرد که در ۴۰ سال اخیر تقریباً هر فیلم این رده گیشه ای بسیار پربار داشته باشد. این ابرقهرمانان در بطن و بافت داستان های کمیک استریپی حیاتی چندگونه داشتند و بسیاری از آنها در عین این که منجی مردم بودند، خود از تضادهای درونی رنج می بردند.

استن لی بدون توجه به این امر آنها را پس از خلق و تکامل فردی به داستان های گروهی نیز وارد ساخت و در فیلم هایی همچون «انتقامجویان» و «کاپیتان آمه ریکا» مجموعه ای از آنها را به ستیز با تبهکاران واداشت تا دنیای کمیک بوک ها که یک پای بزرگ و ثابت سازنده فیلم های سینمایی از روی آن کمپانی مارول بوده، به نقطه ای برسد که فقط با الفاظی مانند اپراتوری قابل توصیف باشد و تضمین کننده فروش های حداقل ۳۰۰ میلیون دلاری در سطح جهان جلوه کند.

غیرقابل باور

اقدام شرکت مارول در ساخت فیلم های سینمایی از روی داستان های کمیک بوکی اش که این کمپانی را به درجات یک غول انتشاراتی و فیلمسازی توأمان ارتقاء بخشید، به لحاظ تجاری کاری بس هوشمندانه بود و تأثیر آن به حدی رسید که نه فقط رکورد پولسازی هنرسینما را به نقاطی غیرقابل باور کشاند بلکه فرهنگ کلی جهان را هم تغییر داد و روال و گونه دیگری از زندگی را در کره خاکی جاری ساخت که حتی اگر یک چیز فانتزی به حساب آید در وسعت و تأثیرگذاری این فرآیند بخصوص از سال ۱۹۸۹ که «بت من یک» اکران شد، تردیدی وجود ندارد.

جی سی لی دختر آن مرحوم درباره پدرش که در ۹۵ سالگی در شهر لس آنجلس آمریکا بر اثر عوارض کهولت به درود حیات گفت، اظهار می دارد: «پدرم همیشه این اندیشه و تعهد را حس می کرد که آثارش خالق هیجان و موجب بدعت باشند.

او زندگی اش را دوست داشت و بیشتر از آن به سلوک مردم می اندیشید و به این که کاری کند تا زندگی مردم شیرین تر و کم دردسرتر شود. امکان ندارد سینما دوستی را بیابید که کمی تا قسمتی از کارهای هنری پدرم به وجد نیامده و دنیا را با دریچه خوشبینی او ندیده باشد. استن لی بی گمان یک نابغه بود و غیرقابل جایگزینی است».

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟