سایت در حال بروزرسانی می باشد. بزودی با شما خواهیم بود.

ممکن است هنگامی که قصد دیدن فیلمی را دارید، به حروفی بربخورد کنید که برای توضیح رده سنی فیلم نوشته شده است، حروفی همچون R یا G.

اما آیا می‌دانید این حروف نماد چه هستند؟ برای آگاهی شما باید بگوییم، MPAA مخفف The Motion Picture Association of America است، به معنی انجمن فیلم سینمایی آمریكا. كار این انجمن درجه بندی نمایشی فیلم های سینمایی است كه در اول نوامبر ۱۹۶۸ رسما كار خود را آغاز كرد.رده بندی سنی، میزان بازدید و تماشای فیلم ها را بالا یا پایین می‌برد و در نتیجه در فروش فیلم تاثیر مستقیمی دارد.

وظیفه اخلاقی و حرفه ای سینماگران این است تا به هر طریقی به مخاطب اطلاع دهند که چه فیلمی را نمایش می‌دهند. فیلمساز باید بداند مخاطب فیلمش چه کسانی هستند و بر اساس آن اطلاع رسانی کند. در کشورهای دیگر (غیر از ایران)  رده بنی سنی جزء ضروریات سینماست و اکثراً در متریال‌های تبلیغاتی‌شان وجود دارد.

معیار درجه بندی سنی در فیلم‌ها داشتن ۴ ویژگی زیر است:

  1. گفتگوهای بازیگران و استفاده از کلمات نا مناسب
  2. خشونت و صحنه های خشونت بار
  3. استفاده از مواد مخدر و دارویی در فیلم
  4. صحنه های مبتذل و برهنگی

فرق آشکار در دو گروه سنی R و NC-17 به خاطر داشتن صحنه‌های بیش از حد مبتذل است. برای درک بهتر از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را مطالعه کنید تا هنگام انتخاب فیلم برای تماشای خود و دیگران از آنها بهره بگیرید.

درجه G – عمومی

مخفف General Audience به معنی تماشاگران عمومی است که همه سنین قادر به تماشای این فیلم‌ها می‌باشند، و به این معنی است که فیلم چیزی را شامل نمی‌شود و حتی خطری برای بچه‌های جوان هم ندارد: (۱۹۶۸– تاکنون)

درجه PG

مخفف Parental Guidance Suggested به معنی تصمیم‌گیری با والدین است که ممکن است مواردی برای بچه‌ها مناسب نباشد، و به این معنی است که والدین ممکن است دوست نداشته باشند بچه‌های جوانشان این سری فیلم‌ها را ببینند و ممکن است مسئله‌ای هم نداشته باشد. (۱۹۷۲– تاکنون)

درجه PG-13

مخفف Parents Strongly Cautioned به معنی تذکر قاطع به والدین است که بعضی موارد برای بچه‌های زیر ۱۳ سال نامناسب است و والدین باید برای اجازه دادن به بچه‌های جوان‌ترشان به دیدن این فیلم‌ها دقت نمایند. این فیلم‌ها حاوی خشونت، سکس و برهنگی نیستند؛ فقط حاوی مقداری صحنه عشقی معمول و دخانیات می‌باشند. (۱۹۸۴– تاکنون)

درجه R

مخفف Restricted-Under 17 به معنی بچه‌های زیر ۱۷ سال باید با والدین همراه باشند یا شخص بزرگتری سرپرست آنها باشد و به این معنی است که هیئت تشخیص داده است که موارد این فیلم‌ها برای بزرگ‌سالان است و والدین بیشتر از فرزندانشان ترغیب می‌شوند که این فیلم‌ها را ببینند. همچنین ممکن است رتبه R به معنی‌های دیگری باشد، فیلم حاوی کلمات رکیک، خشونت، سکس و نمایش استعمال مواد مخدر و دخانیات است. (۱۹۶۸– تاکنون)

درجه NC-17

مخفف No One 17 and Under Admitted به معنی هیچ شخص ۱۷ سال و زیر ۱۷ سال قادر به تماشای این نوع فیلم‌ها نمی‌باشد، ممکن است فیلم حاوی مناظر واضح سکس یا کلمات ناخوشایند یا خشونت زیاد یا تمام موارد باشد. درجه NC-17 بر این دلالت ندارد که فیلم مستهجن و ضد اخلاقی است. (۱۹۹۰– تاکنون)

 


سریال ها

 

رده TV-Y

این رتبه مخصوص کودکان است و برنامه‌هایی را پخش می‌کنند که همه کودکان با همه سنین می‌توانند این برنامه‌ها را تماشا کنند این برنامه‌ها بیشتر برای یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند و محدودیت خاصی ندارد.

رده TV-Y7

این رتبه‌بندی شبکه برای افراد بالای ۷ سال را در بر می‌گیرد این رتبه برای استعداد یابی کودکان بالاتر از ۷ سال مورد بازدید قرار می‌گیرد و این برنامه‌ها می‌توانند استعداد کودکان را افزایش یا آنها را معرفی کنند.

رده TV-G

این رتبه‌بندی برای تمامی سنین است و همه می‌توانند با این رتبه برنامه‌ها را نظاره کنند این شبکه‌ها امتیاز این را دارند که همه خانواده در کنار هم بدون محدودیت خاصی برنامه‌های تلویزیون را ببینند.

رده TV-PG

این رتبه از برنامه‌ها می‌تواند برای کودکان با سنین پایین مناسب نباشد خانواده می‌تواند با صلاح دید خود این برنامه‌ها را برای کودکان خود به نمایش درآورند قوانین این برنامه‌ها عبارتند از: بدون ناسزا یا بسیار خفیف بدون روابط جنسی یا روابط جنسی بسیار کم و در نهایت نداشتن گفتگوی خشن.

رده TV-14

این برنامه‌ها برای کودکان زیر ۱۴ سال مناسب نیستند و خانواده‌ها این برنامه‌ها را برای آنها مجاز نمی‌دانند. گاهی ممکن است بعضی از صحنه‌ها برای کودکان زیر ۱۴ مناسب نباشند در این صورت از این رتبه‌بندی استفاده می‌شوند.

رده TV-MA

این سری از برنامه‌ها برای سنین پایین ۱۷ مناسب نیستند در این سری شبکه‌ها روابط جنسی به صورت محدود و در بعضی مواقع برهنگی دیده می‌شود ولی به صورت کامل اعمال نمی‌شوند.

در ادامه این دسته بندی ها ممکنه حروف زیر بیاد که دلیل این رده داده شده رو مشخص کنه و به تصمیم گیری کمک کنه:

  1. دیالوگ های های خشن (D)
  2. ناسزا و توهین (L)
  3. صحنه های جنسی و آمیزشی (S)
  4. خشونت و خونریزی (V)

 

این توضیح بیشتر زمانی کارایی که داره که شما به عنوان والدین مشکلی با دیدن خشونت توسط فرزندتون رو نداشته باشین اما نخواین صحنه جنسی رو ببینه.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟